torsdag den 21. maj 2015

Fish and chips - i en lidt sundere udgave

Jeg har sådan et ret unikt madminde om første gang, jeg smagte fish and chips. Jeg har ikke været ret gammel, måske 5-6 år. Jeg er sammen med min mor, og jeg tror vi har været ude at købe tøj sammen i Aalborg. Måske er mine brødre der også. I hvert fald husker jeg bare at stå med de her varme friterede fiskestykker og pomfritter i en foldet avis, og at det smagte helt enormt godt! 
Jeg hører dog i dag til dem, der ikke kan fordrage lugten af fritureolie i tøj og hår, så da jeg gav mig i kast med retten herhjemme, måtte det altså blive en lidt sundere udgave bagt i ovnen. Velbekomme :-)



Fish and chips - i en lidt sundere udgave (2 prs.):

  • ca. 300-350 g mørksejfilet (eller anden fisk med et fast kød, fx lyssej, torsk, kulmule, rødfisk etc.)
  • 1 æg
  • 2-3 spsk tapiocastivelse (eller majsstivelse)
  • 40 g mandler, kværnet til mel/fin rasp i blender eller kaffekværn
  • 1-1,5 tsk salt
  • 2 store sweet potatoes (eller ca. 600 g i alt)
  • 1 spsk olivenolie
  • salt

Skræl kartoflerne og skær dem i stave. Vend med olivenolie på en bageplade med bagepapir og drys godt med salt. Bag dem 25-30 minutter ved 200 grader.


Klip fisken i store fiskestænger (jeg fik 6 stykker ud af det). Pisk  ægget sammen i en skål. Kom tapiocastivelse og mandelmel på hver sin tallerken og bland en halv tsk salt i hver. Beklæd en bageplade med bagepapir og lav en panerings-station med alle skåle og tallerkener samlet. Dyp så fiske stykkerne, ét ad gangen, først i tapiocastivelsen (bank evt. overskydende mel af) og herefter i æggemassen. Lad det dryppe af og vend så til sidst i mandelmel og læg på bagepladen. Bag fiskestængerne 20 minutters tid ved 200 grader.

Tartar-dressing:
  • 150 g skyr eller andet tyktflydende syrnet mælkeprodukt
  • 1 god spsk mayonnaise
  • 0,5 spsk risvineddike eller hvidvinseddike
  • 1 tsk dijonsennep
  • 0,5 tsk honning
  • 1 god spsk finthakkede syltede agurker
  • salt
Rør alle ingredienser og smag til med salt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar