søndag den 14. december 2014

Marcipan-biscotti med appelsin, tranebær og chokolade

Som den opmærksomme læser måske har opdaget, har jeg langt om længe fået ryddet op i mit opskriftsindeks! Det var blevet så uoverskuelig en liste - også for mig selv! - at jeg ikke har orket at opdatere det det sidste år. Men den anden dag fik jeg den geniale ide, at man jo kunne lave flere sider, så hver kategori fik sit eget menupunkt. Som tænkt, så gjort, og hermed et opdateret indeks med mere nyt og en anelse mindre af det helt gamle. Glædelig 3. søndag i advent med en portion lækre, sprøde biscotti! :-)


Biscotti med mandler, appelsin, tranebær og chokolade (ca. 45 stk):
  • 100 g marcipan
  • 100 g mørk chokolade med orangesmag
  • 100 g mandler
  • 1 stor økoappelsin, saft og skal
  • ca. 1 dl tørrede tranebær (evt. med orangesmag)
  • 3 tsk bagepulver
  • 2 dl sukker
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 tsk kardemomme
  • 3 æg
  • ca. 6-7 dl mel
Riv marcipanen groft, hak chokoladen og mandlerne groft og riv det yderste af appelsinskallen fint. Bland alle fire dele med tranebær i en stor skål og pres appelsinens saft henover. Rør æggene i og herefter sukker, salt, bagepulver og kardemomme. Rør melet i lidt ad gangen til du får en sejt klæbrig dej, du ikke kan holde ud at røre i længere (jeg brugte en dejskraber til at vende rundt til sidst). Det er ikke sikkert, du behøver at tilsætte det hele - det afhænger lidt af, hvor meget saft der var i den appelsin. 
Læg nu den klæbrige dej ud i tre lange flade (ca. 6 cm brede og 2 ca. høje) pølser på en bageplade med bagepapir. Bag dem 25 minutter ved 180 grader. Skær så pølserne i skiver af ca. 1,5 cm tykkelse og læg dem med skæresiden op, evt. fordelt på to plader hvis der ikke er plads og tør dem yderligere 20-30 minutter i ovnen. Vend dem ca. halvvejs. Tag en enkelt biscotti fra og lad den køle af et par minutter for at teste, om de er, som du vil have dem, eller om de skal have længere tid. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar