søndag den 7. september 2014

Lowcarb blomkålstærtebund med fyld af ricotta og friske tomater

Jeg synes tit blomkålspizzabunde bliver lidt kede og porøse i konsistensen, men jeg har flere gange haft gode erfaringer med en slags deep dish udgave af fænomenet, og denne tykke blomkålstærtebund med hørfrø i stede for æg var ingen undtagelse. Både min kæreste og jeg var mildt sagt begejstrede for smagen og så mætter den virkelig godt. Øverst kom en rørt ricottacreme og nogle lækre solmodne tomater. Velbekomme!




Lowcarb blomkålstærtebund med fyld af ricotta og friske tomater (3 personer):
  • 500 g blomkål
  • 250 g broccoli
  • 4 spsk kværnede hørfrø (jeg bruger min kaffekværn)
  • 8 spsk vand
  • 1 tsk salt
  • 3 spsk husk
  • 2 spsk tørristede sesamfrø (de smager af meget mere på den måde!)
  • 6 spsk yoghurt
  • 1 bæger (250 g) ricotta
  • 65 g skyr
  • 0,5 tsk salt
  • en squeeze citronsaft
  • 1 fed hvidløg
  • 1/4 tsk stødt muskatnød
  • 4 solmodne tomater
  • frisk basilikum til pynt
Sæt de kværnede hørfrø i blød 5 minutters tid i vandet i en lille skål. Skær imens blomkål og broccoli i lidt mindre stykker og kør dem til risstruktur i blenderen. Kom dem i en stor skål og rør godt sammen med hørfrøslim og yoghurt. Tilsæt salt, ristede sesamfrø og husk og bland godt. Kom 'dejen' i en velsmurt stor tærteform og tryk den godt sammen og prøv at forme en kant hele vejen rundt. Bag bund ved 190 grader i ca. 35-40 minutter. 
Rør imens ricottaen med skyr, fintrevet/hakket hvidløg og muskatnød og smag til med lidt salt og citronsaft. Skær tomaterne i skiver. 
Lad den færdige tærtebund køle let af og smør ricottacremen ud over den. Fordel tomatskiverne i et pænt mønster ovenpå og pynt med lidt frisk basilikum. Server med en frisk salat.

TIP: Tærten smager også glimrende kold og kan sagtens serveres dagen efter!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar