fredag den 20. juni 2014

Sommer-blomkålspizza med syltet laks

Ja, jeg er stadig tosset med min syltede laks (se her og her) og denne gang blev det til en let og sommerfrisk blomkålspizza med squash, tomat og en lækker sennepsdressing. Velbekomme!




Blomkålspizza med med syltet laks (2 personer):

Bund:
  • et halvt (meget) stort blomkålshoved (eller et helt lille)
  • 2 æg
  • 3 spsk HUSK
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk tørret estragon (kan udelades, men går godt til fisken)
Tænd ovnen på 190 grader. Skær blomkålen i mindre stykker og puls dem til 'ris' i blenderen. Rør risene grundigt med æg og rør så HUSK, salt og estragon i. Lad det stå og trække fem minutters tid og bred så massen ud på en bageplade med bagepapir. Jeg lavede bare én stor pizza, fordi min ovn er ret lille, men du kan også lave flere små. Forbag bunden ca. 15 minutter.

Fyld:
  • 2 lakseportioner uden skind (ca. 225-250 g i alt)
  • saften af en lime
  • 1 spsk sukker
  • 1 spsk salt
  • 2 tomater
  • 3/4 squash
  • ca. 6-7 cornichoner
ca. 4 timer inden (eller aftenen før) syltes laksen: Bland salt og sukker på en tallerken og vend laksestykkerne heri. Pres limesaften over og pak stykker enkeltvis ind i tætsluttende film. Læg dem på køl frem til servering, hvor de skylles og skæres i tern. 
Squashen skæres i skiver og kommes på den forbagte bund. Giv dem et drys salt og bag dem med yderligere 10-12 minutter. 
Tomater og cornichoner skæres i skiver og fordeles på den færdige pizza sammen med laksen.


Dressing:
  • 1,5 dl yoghurt, cremefraiche etc.
  • 1 tsk dijonsennep
  • 1,5 tsk honning
  • 1 tsk æblecidereddike
  • 1 nip salt
Rør alle ingredienser sammen og smag til om der skal mere sødt eller syrligt. Dryp dressingen over pizzaen og server straks.








1 kommentar:

  1. Ih, hvor ser det godt ud! Jeg har liked den på bloglovin', så jeg kan finde indlægget frem igen :-)
    Kh Cathrine, yogalærer og yogablogger på cathrineyoga.dk

    SvarSlet