tirsdag den 22. april 2014

Saftig blue cheeseburger i sweet potato-'bolle'

Da jeg for nylig besøgte mig kæreste i Madison (hovedstaden i Wisconsin) fik jeg mit livs nok lækreste burger på en restaurant ved navn The Merchant. Bollen var selvfølgelig hvid og kedelig på bedste amerikansk vis, men indholdet var altså en klasse for sig. Amerikanerne er ret gode til local food og bøffen her har da også klart været hentet direkte hos en lokal landmand. Nå, men long story short, jeg måtte have burger igen, da jeg kom hjem og resultatet blev denne bøf med smeltet blåskimmelost, bagte tomater og aubergine i en bagt sweet potato-bolle. Velbekomme! :)


Saftig blue cheeseburger i sweet potato-'bolle' (1 person):
  • 1 stor sweet potato (ca. 200-250 g)
  • 6 cocktailtomater
  • ½ aubergine
  • lidt olivenolie
  • lidt balsamico
  • rosmarin
  • 150 g hakkekød (jeg brugte svinefars, fordi jeg havde noget i fryseren, men okse- eller lammefars vil sikkert være endnu bedre!)
  • salt og peber
  • et par skiver blåskimmelost (jeg brugte en økologisk fætter ved navn Viking fra Superbrugsen, som er vildt lækker og cremet - og ikke særligt dyr!)
Tænd ovnen på 200 grader. Skrub og vask sweet potatoen (så den beholder skrællen på) og del i to på langs. Læg med skindsiden ned på en bageplade med bagepapir. Skær auberginen i skiver på tværs og tomaterne i halve og læg også dem på bagepladen med skæresiden op. Pensl sweet potato og aubergine med olivenolie og drys med rosmarin. Blend lidt balsamicoglaze i resten olien og pensl tomaterne med det. Drys det hele med salt og sæt det i ovnen ca. 30 min. eller til tingene er møre Auberginerne er muligvis bagt allerede efter 20 minutter - tag dem da ud.
Form imens en aflang bøf af hakkekødet, hak på kryds og tværs og drys med salt og peber. Nær bøffen er ved at være stegt lægges osten på, mens bøffen stadig er på panden.
Ved servering trykkes de to bagte halve sweet potatoes lidt ud med en gaffel og samles med bøffen og de bagte tomater og aubergine.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar