onsdag den 16. april 2014

Påskedessert: Himmelsk Tart aux Citrons!

Jeg holdt påskefrokost med mine veninder fra studiet i går, og vil lige dele den delikate dessert med jer, nemlig en citrontærte med blød marengs-top. Det er nok en af mine absolutte yndlingskager - jeg elsker den syrlige citroncreme balanceret af den søde marengs og en let saltet kiksebund. Velbekomme! :)


Tart aux citrons eller Lemon Meringue Pie, som amerikanerne kalder den (ca. 8 personer):

Bund: 
  • 200 g digestivekiks
  • 100 g smør
Kværn kiksene i blenderen og tilsæt smørret, så du får en smuldret masse. Tryk den fast sammen i en tærteform.

Fyld:
  • 1 dåse kondenseret mælk
  • 1 1/4 dl citronsaft (omtrendt saften af to store økocitroner)
  • fintrevet skal af 1,5 økocitron
  • 2 æggeblommer
Pisk citronsaften i den kondenserede mælk lidt efter lidt. Pisk æggeblommerne sammen for sig og pisk dem derefter med de andre ingredienser, inkl. citronskal. Hæld cremen i tærtebunden og bag 10 minutter ved 180 grader.

Marengs:
  • 2 æggehvider
  • 3/4 dl sukker
  • 0,5 tsk citronsaft eller æblecidereddike
Pisk imens æggehviderne stive og tilsæt herefter sukker lidt efter lidt til en sej glinsende masse. Vend citronsaft/eddike i og hæld marengsen på tærten efter de første ti minutter, idet du skruer ovnen ned på 150 grader. Form små toppe i marengsen med en ske eller gaffel ved at 'røre' små cirkelbevægelser i overfladen.  og kagen yderligere 25-30 minutter, eller til toppen er gylden. Lad tærten køle helt af inden servering.

Jeg opbevarede selv min tærte på køl natten over. Det kunne den sagtens tåle, men den fik, som man kan se på nogle af billederne nogle sjove karamelfarvede perler oven på marengsen, som jeg ikke helt kan forklare. Det så dog faktisk ret dekorativt ud og smagte ikke anderledes end resten, så frygt ej, hvis det også sker for jer! :)









1 kommentar: