fredag den 21. marts 2014

Vegetarisk svampe-hasselnøddepaté

Jeg har længe haft en pose hele hasselnødder af den uknækkede slags liggende i køkkenskabet med intentioner om at få dem brugt på et eller andet tidspunkt - og med denne lækre vegetariske svampe-hasselnøddepaté blev det endelig en realitet. Nødderne og svampene giver en dejlig let sødlig smag og patéen kan nydes både lun og kold. Velbekomme! :)



Vegetarisk svampe-hasselnøddepaté (hovedret til 2 personer):
  • 100 g hasselnødder
  • 400 g champignoner
  • 1 løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1 tsk timian
  • ½ tsk rosmarin
  • 1/4 tsk muskat
  • 1 revet gulerod
  • ½ (stor) revet squash
  • 2 spsk HUSK loppefrøskaller
  • 2 æg (for vegansk version; prøv med hørfrøslim)
  • 1½ tsk salt
  • friskkværnet peberpeber
Hak løget og skær svampene i halve/kvarte skiver. Svits begge dele i olie til svampene er faldet sammen. Tilsæt hakket hvidløg og grofthakkede hasselnødder samt krydderier og revet gulerod og squash, salt og peber. Svits til det meste væde er fordampet og rør det hele sammen med æg og HUSK i en skål. Kom massen i en smurt eller bagepapirbeklædt brødform og bag patéen 35-40 min. ved 180 grader. Lad patéen sætte sig 10 minutter på køkkenbordet inden servering, fx sammen med en frisk broccolisalat.
Faktisk kan du også bare servere retten som en panderet - udelad da bare æg og HUSK og server umiddelbart efter tingene har været på panden, evt. sammen med ris eller groft brød. Jeg var selv meget tæt på at opgive min patéplan, da jeg så, hvor lækkert det allerede så ud, inden jeg kom den i ovnen! ;)








Ingen kommentarer:

Send en kommentar