tirsdag den 28. januar 2014

Krydrede ovnfrikadeller og grønkålssalat med hokkaido

Det kan tælles på meget få fingre, hvor man gange jeg har lavet (kød)frikadeller i de 3½ år jeg har været udeboende. Men da nu Netto havde tilbud på svinefars, og jeg faktisk godt kunne spise en lækker frikadelle, gav jeg mig i kast med det! For at slippe for stegebesværet og, ikke mindst, -osen, valgte jeg at bage dem i ovnen, hvor de passede sig selv, mens jeg lavede en lækker grønkålssalat med hokkaido, som bagte mens jeg lavede frikadellefarsen. Smart, ikke? ;) Velbekomme.


Grønkålssalat med hokkaido og rosmarin (2-3 personer):
  • ca. 1½ liter frisk grønkål, finthakket stand
  • ½ stort hokkaidogræskar
  • 1 + 1 spsk valnøddeolie (eller anden god olie)
  • rosmarin
  • salt
  • 1½ spsk æblecidereddike
  • 1½ tsk honning
Fjern indmad og kerner fra græskarret og skær det i tern af ca. 2 x 2 cm. Kom dem i en bradepande beklædt med bagepapir og vend en spsk olie i. Drys med salt og rosmarin og bag ca. 20 minutter, eller til ternene er møre, ved 200 grader. Kom græskarternene i en skål og lad dem køle af, mens grønkålen hakkes. Pisk eddike, en spsk olie og honning sammen med et drys salt og peber og vend det i grønkålen sammen med græskartern.


Krydrede ovnfrikadeller (ca. 15 stk.):
  • 1 løg (jeg brugte rødløg)
  • 3 store fed hvidløg
  • 500 g svinefars (jeg brugte 10-14 %)
  • 1 stort æg
  • 1 tsk salt
  • et godt drys peber
  • 1½ tsk tørret mynte
  • 1 tsk kanel, karry, ingefær og koriander
  • ½ tsk kardemomme
Forbered frikadellefarsen, mens græskarternene bager. Hak løg og hvidløg fint og rør det sammen med svinekød, æg og krydderier. Form farsen til ca. 15 runde deller og læg dem på bagepapiret efter græskarternene. Bag dellerne ca. 20-25 minutter ved 200 grader.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar