tirsdag den 13. november 2012

Wraps med mandelcreme og sprødt fyld

Man kan lave sin egen nøddesmør (fx peanutbutter) ved blot at blende nødder, til de bliver til creme - hvis bare man har en blender/foodprocessor, der kan klare mosten....
Det tror jeg desværre ikke, jeg har (og jeg tør ikke helt risikere et forsøg), men her kommer en opskrift, som de fleste miniblendere eller -hakkere nok kan klare, fordi der er tilsat en del væde til at lette arbejdet. Lad mig præsentere: Mandelcreme!





Mandelcreme (ca. 2 dl):

  • 1½ dl smuttede mandler
  • 1 dl vand
  • ½ spsk olivenolie
  • ½ spsk tahin
  • ½ tsk salt
  • 2 tsk citronsaft
Blend alle ingredienser til en glat masse, ca. 1 minut, i et lille blenderglas (jeg brugte minihakkeren). Smag til, om du synes der skal mere salt eller surt i.
Kom cremen i en skål og pynt med paprika.

Du kan evt. også prøve at krydre cremen med fx hvidløg, karry eller paprika. Eller prøv at lave en dessertversion, hvor du skifter tahin og salt ud med vanillesukker og/eller måske kakao.

Vi spiste cremen i nogle wraps med forskelligt sprødt grønt i:
peberfrugt, æble, gulerødder og rosenkål ristet i olivenolie og smag til med citronsaft.


Velbekomme! :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar