mandag den 12. november 2012

Tomatgalette med ricotta

Jeg har faktisk aldrig før smagt ricotta (jeg der ellers er temmelig oste-entusiatisk!), men da der var 25 % på alle oste i Kvickly i fredags, købte jeg et bæger, og jeg blev bestemt ikke skuffet! Ricotta er en utroligt cremet friskost med en let sødlig smag og lavt fedtindhold (ca. 13 %) i forhold til almindelige danske flødeoste. 

Her har jeg brugt den i en tomattærte rørt med lidt citrus og timian! :-)



Tomatgalette med ricotta (2-3 personer):
  • 1 portion galettedej (se opskrift her)
  • 3-4 tomater afhængigt af størrelsen
  • ½ spsk olivenolie, ½ spsk mørk balsamico, salt & peber
  • ca. 3/4 bæger ricotta
  • 2 spsk yoghurt
  • Fintrevet skal af ½ økocitron
  • 1 spsk citronsaft
  • 1 tsk timian
  • ½ tsk salt
Skær tomaterne i både og vend dem sammen med olie, balsamico, salt og peber i en skål.
Rør ricottaen sammen med yoghurt, timian, citronskal og -saft og salt.
Rul dejen ud i ca. 35 cm diameter (det gør ikke noget med 'flossede' kanter) og læg dem på en bageplade med bagepapir. Smør ricottacremen ud herpå med ca. 5 cm afstand til kanten og fordel tomaterne ovenpå. Undgå at få for meget væde med fra bunden af tomatskålen, men brug den til gengæld til at pensle kanterne med, inden du folder dem op om fyldet. 
Bag ca. 30 minutter ved 200 grader.



Server med en frisk salat. Fx en rødkålsråkost.
Velbekomme! :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar