onsdag den 17. oktober 2012

Indisk krydret linseret og broccolisalat med tomat og tahin

For at være ærlig, vidste jeg ikke helt, hvor jeg ville ende, da jeg startede med at tilberede denne ret. Den indisk inspirerede krydring, som blev slutresultatet for linserne, er imidlertid en sikker vinder, som jeg af og til falder tilbage på, hvis jeg mangler ideer.
Hertil spiste vi en broccolisalat med tomat - begge ingredienser, der går godt i spænd med tahin. Velbekomme!




Indisk krydret linseret (2 prs.):
  • 2 dl belugalinser (eller grønne linser)
  • 4 dl vand
  • 3 gulerødder
  • 3-4 spsk ketchup
  • 3 tsk garam masala
  • 1 tsk spidskommen
  • salt
Kog linserne i letsaltet vand ca. 18-20 minutter. Skær imens gulerødderne i tern og vend dem i linserne, når disse er næsten færdige. Smag til med ketchup, krydderier og salt og varm igennem.





Broccolisalat med tomat og tahin:
  • 1 broccoli
  • 6-8 cocktailtomater
  • 1 god spsk tahin
  • 3 spsk vand
  • 2 tsk citronsaft
  • 1 tsk honning
  • 2 spsk solsikkekerner
  • salt
Skær broccolien i mundrette stykker og overhæld dem med kogende vand i en skål. Lad det stå et par minutter og hæld så vandet fra og lad broccolien køle af. Tørrist imens solsikkekernerne på en varm pande og skær tomaterne i kvarte. Anret broccoli og tomater på et fad og giv dem et lille drys salt. Pisk tahin, citronsaft, honning sammen til en dressing smag til med salt. Dryp dressingen ovenpå salaten og top med de ristede solsikkekerner. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar