onsdag den 19. september 2012

Kornsalat med rødbeder, valnødder og tørrede abrikoser

Til Aarhus Festuge besøgte jeg Foodfestivalen på Tangkrogen, hvor jeg blandt andet fik lov at blande min egen rødbedesalat i en workshop. Jeg var så vild med resultatet, at jeg valgte at gentage succesen hjemme, og her kommer den så! :)




Kornsalat med rødbeder, valnødder og tørrede abrikoser (2-3 personer):
  • 2½ dl bulgur eller perlespelt/rug
  • 3-4 mellemstore rødbeder
  • 2 syrlige æbler
  • ca. 5 tørrede (usvovlede! Altså de mørke) abrikoser
  • 1 god håndfuld valnødder
  • ca. 1 spsk olivenolie
  • 1-2 spsk god madlavningseddike (jeg brugte fx en brombæreddike, men fx æblecidereddike er også fint)
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk rørsukker eller honning



Kog bulgur/kerner i letsaltet vand ca. 10 minutter og lad det køle af.
Skær rødbederne i tynde halve skiver og æblerne i mindre stykker. Hak valnødder og abrikoser groft og vend det hele sammen i en skål. Smag dig frem med eddiken. Hvis dine æbler er søde, skal der mere eddike i, hvis de er sure mindre.




Du kan fx servere denne simple gulerodsslaw til: revne gulerødder vendt i lidt yoghurt smagt til med salt og spidskommen og toppet med frisk basilikum.


Velbekomme! 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar