lørdag den 28. juli 2012

Sweet potato-mos med spinat og feta

De sjove, store, rød-orange kartofler ved navn sweet potatoes har et væld af anvendelsesmuligheder, der spænder fra dessertafdelingen til middagsretten, ligesom den både kan koges, bages, rives og moses!


Man kan købe dem i velassorterede supermarkeder og hos arabiske grønthandlere. Jeg fandt mine i Bazar Vest (Aarhus), hvor jeg i øvrigt også købte en klump af den gedefeta, jeg har brugt i opskriften nedenfor!
Det er en simpel og hurtig ret, der både kan spises for sig selv eller som tilbehør til fx grillet kød.

Sweet potato-mos med spinat og feta (1 person):
  • 1 sweet potato på str. med en knyttet (dame)hånd (du kan også erstatte med butternut squash eller hokkaido)
  • ca. 150 g helbladet frossen spinat
  • 1 fed hvidløg
  • 1/4 tsk muskat
  • salt
  • ca. ½ dl mælk
  • en klump (gede)feta på størrelse med en stor valnød (jeg brugte gedefeta)
Skræl kartoflen og skær den i nogle mindre stykker. Kog dem i letsaltet vand til de er møre, ca. 10-15 minutter.
Hak imens hvidløget fint, og svits det med spinaten i en lille gryde. Tilsæt muskat og lidt salt.
Hæld vandet fra de kogte kartoffelstykker og mos dem med en gaffel. Vend mosen sammen med spinaten og rør mælken i. Smag til med salt - men lad være med at oversalte, selvom sweet potatoes (sjovt nok) har denne lidt anderledes søde smag.
Smuldr til sidst fetaen, og vend den i mosen. Server straks! :) 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar