torsdag den 26. juli 2012

Aubergineburger og bønnefritter med sesamfrø

På dansk mangler vi lidt et udtryk svarende til det engelske 'Boy, o boy!'.
'Novra!' er ligesom lidt for Lilleper-agtigt og 'Manner!' lidt for meget Anders And.
Ikke desto mindre var det, hvad jeg tænkte, da jeg satte tænderne i denne lækre aubergineburger:




Det er måske en af de lækreste vegetarburgere, (min) verden har set, med fyld af stegte aubergineskiver, artiskok- og peberfrugttapenade og så en klat af den gedefriskost, jeg er så heldig at have på køl for tiden!
Tilbehøret, grønne bønner ristet med sesamfrø, er også en rigtig godbid, som jeg til enhver tid ville bytte med de traditionelle fritter. 

Du skal bruge:
  • Gode boller
  • Aubergine (1 er nok til 2 personer)
  • Artiskok-peberfrugt-tapenade (se længere nede)
  • Gedefriskost (fx Presidents), alternativt rygeost, feta eller almindelig flødeost
  • Grønne bønner
  • Sesamfrø
  • Soya
  • Honning
Start med at skære auberginen i tykke skiver (ca. 1 cm) og steg dem ved jævn varme på en god pande i olivenolie til de er møre. Drys med lidt salt og spæd evt. til med lidt vand undervejs, hvis du som jeg ikke bryder dig om at tilsætte en masse ekstra olie (De suger som en svamp!).



Varm/rist imens din burgerbolle og gør klar med det øvrige fyld.
Tapenaden her har jeg købt i Tiger, og den ser sådan ud:


20 kr er ikke så galt for den portion, som altså er rigtig lækker! Men jeg regner nu alligevel med at forsøge mig med at fremstille en på egen hånd ved lejlighed. :)

Nå, men mens du samler din burger, svitses de grønne bønner på panden, ligelede i lidt olivenolie og salt. Når de er ved at være gennemvarme tilsættes en lille håndfuld sesamfrø, der ristes med et par minutter. Lige inden servering laves et bart 'hul' i midten af panden, hvori du kommer en lille tsk honning, som straks vil smelte. Vend bønnerne godt rundt heri og tilsæt en smule soya. 

Og så er det bare at sætte sig til bords! Velbekomme :)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar