fredag den 2. marts 2012

Tomatsuppe med linser og bladselleri

Nogle gerne må det gerne være lidt nemt. Og hurtigt. Og sundt. Og billigt. Men alligevel godt.

I sådan en situation er suppe med brød og ost altså en god løsning!

Denne suppe er ultra simpel, og så kan den krydres og tilsmages alt efter, hvad man lige har ved hånden eller er i humør til.

Jeg brugte (til 2 personer med lidt i overskud):
  • 1 medium løg
  • 1 fed hvidløg
  • 2 dåser hakkede tomater
  • 3-4 dl vand + ½ bouillonterning
  • 3 stilke bladselleri i tynde skiver
  • 1 dl røde linser
  • 2 tsk oregano + paprika
  • Yoghurt
  • Mangochutney/sukker
  • Salt og peber
Hak løget svits det i en gryde med lidt olie. 
Tilsæt hvidløg og kort efter tomater, vand, bouillon, bladselleri, krydderier og linser. Lad det koge ca. 10-15 minutter til linserne er møre. Tilsæt evt. mere vand, hvis suppen bliver for tyk.
Rør så yoghurt i, så suppen bliver lidt cremet, og juster syrligheden med sukker eller mangochutney. 
Smag til med salt og peber.



Så er der serveret! 




...Men lidt at dyppe med er selvfølgelig også godt!

Jeg afprøvede en opskrift, jeg havde liggende på et såkaldt beer bread (find opskriften her:http://culinaryadventuresinthekitchen.wordpress.com/2012/02/11/beer-bread/)og jeg må sige, at det er noget nær det letteste, jeg nogensinde har rørt sammen! Det havde desuden en dejlig sødlig duft og smag af øl, som klædte suppen godt.

Her er vidunderet:




Et par gode skiver af det...


Og så en herlig cocktail af emmentaler og serranoskinke ovenpå - Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar