mandag den 27. februar 2012

Anderledes broccolitærte

Nogen er måske begyndt at overveje, om jeg overhovedet laver noget, hvor broccoli ikke indgår...
Men det er altså en virkelig god og sund grøntsag, som er nem at have med at gøre og har mange anvendelsesmuligheder.
Og så har den været en del på tilbud på det seneste. Sagde gnieren.


Når det så er sagt, så laver jeg altså også andre ting end dem, hvor der indgår broccoli.


MEN ikke desto mindre faldt jeg over denne lidt anderledes tærteopskrift i går: http://scandifoodie.blogspot.com/2011/07/yellow-green-broccoli-tartlets.html (Det er i øvrigt en fantastisk madblog!)
Jeg justerede lidt i ingredienserne til bunden efter min skabsbeholdning, så min opskrift lød (ca.):
  • 50 g havregryn
  • 50 g grahamsmel
  • 50 g sigtemel
  • 2 spsk rapsolie
  • 1 tsk salt
  • ½ spsk honning
  • 4 spsk vand
Først blandes de tørre ingredienser i en dejskål.
Pisk derefter de flydende sammen i et glas og hæld dem i de tørre.
Rør godt med en gaffel og ælt det hele med hænderne.
Hvis det ikke vil hænge sammen, kan du tilsætte mere vand, eller tilsvarende mere mel, hvis dejen er blevet for klistret.
Den skal være fast som en almindelig tærtedej.


Lad den stå et kvarters tid og hvile.
Herefter siger den oprindelige opskrift, at dejen "trykkes" ud i fadet........ 
Jeg forsøgte:


Men det viste sig at være verdens ikke nemmeste opgave, så jeg endte med at finde kagerullen frem...



Jeg brugte et lille lasagnefad i stedet for en tærteform, fordi jeg alligevel havde det fremme. Og fordi vores tærteform har det med at hænge fast i dejen. Men det fungerede faktisk godt med lasagnefadet!

Nå, men så fik bunden ca. 15-20 minutter i ovnen ved 200 grader, mens fyldet kom i stand.

Det bestod (ifølge opskriften) i sin simpelhed af blendet, kogt broccoli smagt til med citronsaft, salt & peber.
Jeg syntes dog ikke rigtig, det smagte af noget, så jeg tilsatte lidt revet Piccobello (minder om parmesan og primadonna i smag og konsistens) og en klat yoghurt med et drys paprika på toppen.
Fyldet blev således omtrent:
  • 1 broccolihoved i mindre stykker og kogt
  • saften af en halv citron
  • ca. 15 g revet ost
  • salt og peber



Jeg blendede direkte i gryden med en stavblender og rørte osten ud i den endnu varme masse.
Herefter blev fyldet fordelt på den bagte tærtebund:



..Og sammen med en æblesalsa bestående af æbletern vendt med mangochutney, citronsaft og en lillebitte smule salt...



..blev tærten anrettet på en tallerken...




..Og fik den førnævnte klat yoghurt med paprika på toppen.



Ikke helt dumt!

For at samle lidt op:
Bunden var virkelig god! Det er deje med havregryn i generelt, efter min mening. Den havde en dejlig smag, og så var den jo langt fattigere på fedt end en traditionel tærtedej.

Hvad fyldet angår, ville jeg en anden gang overveje at tilsætte lidt løg/hvidløg og evt. avocado for en fyldigere smag.



Måske vinder tærten også ved indtagelse i kold tilstand. 
Det vil vise sig ved madpakketid i morgen! :)

---

- Det kan hermed bekræftes: Tærten smager dejligt kold (stadig med yoghurt-top). Desuden fik jeg den tanke, at lidt ristede champignoner ville gøre sig godt som topping også!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar